
Kissa (Felis silvestris catus)
KISSA (Felis silvestris catus)
Kissa on villikissasta (Felis silvestris) aikanaan ihmisen seuraan kesytetty ja se on siten villikissan alalaji.
Kukaan ei tiedä ihan tarkoin, milloin kissa kesytettiin eikä edes miksi ja missä.
Tutkimuksen hankaluutena on se että kissan rakenne muuttuu vain hyvin vähän sen
siirtyessä luonnosta ihmisen suojelukseen.
On selvää, ettei kissoista tullut kesyjä ennen maanviljelysvallankumousta.
Tässä suhteessa kissat poikkeavat suuresti koirasta, joka jo 12 000 vuotta sitten
toimi ihmisen apuna metsällä. Kissat olivat varsin vähäarvoisia esihistoriallisille
ihmisille ennen kuin he siirtyivät maanviljelyyn. Jyrsijöiden
vallatessa vilja-aitat kissat norkoilivat lähistöllä pyydystellen niitä.
Egyptiläiset huomasivat tämän ja aloittivat kesyttämisen.
Useimpien arvelujen mukaan ajankohta olisi siinä 3 000 - 6 000 vuotta sitten muinaisessa maanviljelysyhteisössä Egyptissä. On mahdollista, että Vähä-Aasian kansat tunsivat ja olivat jo Mesopotamiassa 4 000 vuotta eKr ja Anatolian maanviljelyskylissä 8 000 eKr kesyttäneet kissan. Kissojen jäännöksiä on löytynyt Jerikon läheltä nuoremman kivikauden aikaiselta asuinpaikalta, jolla on ikää noin 9 000 vuotta, mutta puuttuu todisteita siitä että nuo kissat olisivat olleet kesyjä. Myös esim. Kyprokselta merkkejä kissoista ihmisten parissa on löydetty ja ne sijoittuvat noin 8 000 vuoden päähän. Samoin havaintoja kissoista ihmisen piirissä löytyy Intiasta ja Kaukaasiasta.
Kissa hiirijahdissa
Kissan domestikoituminen saattoi tapahtua myös useilla alueilla samoihin aikoihin. Nuo ensimmäiset ihmisen piirissä liikkuneet kissat ovat kuitenkin olleet joko liki täysin taikka puoliksi villejä – ja niitä on suosittu siksi, että niitten avulla on voitu käydä sotaa viljavarastoihin tunkevia hiiriä ja rottia vastaan. Käytännössä voisi ajatella, että viljavarastojen lähettyville jätettiin tarjolle ruokaa, joka houkutteli sinne villikissoja. Ruuan makuun päästyään villikissat eivät voineet olla huomaamatta rottia ja hiiriä, joilla ateriaa oli luontevaa jatkaa. Kissoja ei siis ihan heti otettu vain seuralaisiksi ja rapsuteltaviksi.
KISSA ERI MUINAISKULTTUUREISSA
Kissa Egyptissä
"Historiankirjoituksen isä" Herodotos (noin 464 – 420 eKr.), kreikkalainen historioitsija matkusteli mm. Egyptissä havainnoiden näkemäänsä. Hänen muistiinpanonsa ovat eurooppalaisen kirjallisuuden ensimmäinen kissaa kiistattomasti koskeva maininta. Arkeologiset tutkimukset ovat osoittaneet Herodotoksen huomiot paikkansapitäviksi. Herodotoksen Egyptin kissoihin tuntema kiinnostus on sellaista kiinnostusta, joka tutkimusmatkailijassa herää huomatessaan jotain uutta ja outoa, kotioloista poikkeavaa.
Historiateoksessaan Herodotos kertoo hämmästelleensä pientä seuraeläintä,
joka oli tuntematon vielä silloisessa Kreikassa. Hän kertoo egyptiläisten
arvostaneen sitä niin suuresti, että he palvoivat sitä kuin jumalaa. He
kunnioittavat kissaa siitä syystä, että se tuhoaa jyrsijät ja vartioi
vilja-aittoja. Kissoja vartioitiin tarkoin, jotteivät ulkomaalaiset kauppiaat
olisi saaneet vietyä niitä mukanaan. Egyptiläiset taideteokset ja käsityöt
osoittavat meille, miten tärkeä kissa oli muinaisen Egyptin jokapäiväisessä
elämässä metsästäjänä, lemmikkinä ja lopulta jumalattarena.
Metsästäjät käyttivät noin 1 900 eKr. kissoja apunaan lintujen pyydystämisessä
ja noin 500 vuotta myöhemmin kissat yhdistettiin rakkauden ja hedelmällisyyden
jumalattareen Bastiin. Kissa tuli kotieläimeksi noin 3 500 vuotta sitten.
Sitä ei varsinaisesti palvottu kotioloissa. Kuitenkin egyptiläiset kohtelivat
kissaa hyvin ja se oli arvostettu eläin kotonakin. Kissojen onnellinen
Egyptin Bast-kultin aika kesti noin 2 000 vuotta. Bastetin palvonta jatkui
aina 300-luvulle jKr.

Sekhmetistä Bastetiksi
Egyptiläiset jumaltarut kertovat Bastetin syntyneen aurinkojumala Ren käskystä, kun hän kyllästyi katsomaan, miten ihmiset kapinoivat häntä vastaan. Ra lähetti yhden tyttäristään, Auringonsilmän, maan päälle panemaan asiat järjestykseen. Nubian erämaassa tämä jumalatar kuitenkin esiintyi verenhimoisena Sekhmet-naarasleijonana järjestäen kulkutauteja ja verilöylyjä kansan keskuuteen. Ren ei auttanut muu kuin lähettää Sekhmetin rauhoittajaksi soturi Onuris. Näin Sekhmet muuttui lempeäksi ja äidilliseksi Bastetiksi. Kerrotaan myös, miten aurinkojumala esiintyy kissan hahmossa ja tappaa pahan pimeyden käärmeen Apepin.Miksi kissasta tuli palvottu?
Kissaeläimet olivat kuuluneet muiden pyhien symbolien ja eläinten ohella muinaisegyptiläisten uskontoon jo ennen kuin kissoja palvottiin. He uskoivat jumalien antavan leijonan hahmossa määräyksiä ja ennemerkkejä. Myöhemmin kissan ja lejonan samankaltaisuus ei jäänyt huomiotta, vaan oli osasyynä siihen, että kissasta tuli palvottu. Kissat yhdistettiin Bastiin myös syystä että kissaan liittyvä seksuaalisuus ja hedelmällisyys loivat yhteyden jumalattaren luonteen ja kissan välille. Jumalatar saattoi olla myös raaka ja niin on kissakin, pentujaan puolustaessaan.
Yhteydet jumalattareen
teki kissasta korkeampien voimien vertauskuvan. Tähän sopi hyvin myös
kissan salaperäisyys ja itsenäisyys sekä se että se säilyttää auringonvalon
silmissään yön yli aurinkojumala Ran tavoin. Kissan toimiminen elintärkeän
viljan vartijana eli hiirten metsästäjänä oli suuri syy siihen miksi kissasta
tuli palvotuin kotieläin. Se pelasti ihmisten ruoan.

Kissan taposta kuolemanrangaistus
Muinaisessa Egyptissä palvottiin myös muita eläimiä, mutta se oli paikallista
palvontaa; joka paikkakunnalla oli omat suosikkinsa. Kissan palvonta oli
valtakunnallista. Se meni niin äärimmäisyyksiin, että kissan kuoleman
aiheuttajan oli kuoltava, oli tappo ollut sitten tahallista tai ei. Vuoden
47 paikkeilla muuan roomalainen sotilas oli tappanut kissan. Hurjistunut
väkijoukko kävi sotilaan kimppuun ja teki hänestä selvää jälkeä.
Egyptiläiset
hävisivät sodankin persialaisia vastaan kun he tottelivat tätä lakia.
Persialaiset olivat nimittäin niin ovelia, että lähtiessään taisteluun
heillä oli kissoja mukanaan joko sylissään tai muuten irrallaan. Egyptiläiset
eivät uskaltaneet kohottaa aseitaan hyökätäkseen, sillä he olisivat voineet
osua johonkin kissaan.
Bubastiksen temppeli ja palvontamenot
Kissapäiselle jumalattarelle omistettuja temppeleitä oli varmasti useita, mutta temppeleistä suurin sijaitsi Bubastiksen kaupungissa, joka oli itäisellä suistoalueella, nykyisen Kairon ja Välimeren rannikon välillä. Bastin temppelin rauniot löydettiin 1 880 -luvun kaivauksissa. Siitä ei ole enää paljon yhtään jäljellä. Bubastiksen temppeli, jota Herodotoskin kehui, oli rakennettu saarelle vaaleanpunaisesta graniitista. Rakennuksen sisäseinät oli peitetty korkokuvin ja maalauksin. Bubastiksen seremonioista on säilynyt valitettavan vähän kirjoitettua aineistoa, mutta säilynyttä perimätietoa sitäkin enemmän.
Bubastiksen temppeliin tuli vuosittain huhti-toukokuussa noin 700 000
pyhiinvaeltajaa, enimmäkseen naisia, jotka purjehtivat laivoissa Niilillä
juhlapuettuina. Juhlijat joivat, tanssivat ja lauloivat. Bubastiksessa
kissan palvonta saavutti huippunsa. Täältä sai myös alkunsa kissa-jumalattaren
nousu kansalliseksi pääjumalaksi. Kun Bubastiksesta tuli vuonna 945 eKr
Egyptin pääkaupunki, korotettiin paikallinen Bast kansalliseksi jumalaksi.
Bast oli aluksi hallitsijaperheen lasten erityissuojelija.
Bastet-patsaat Bubastiksen kaupungista ovat luultavasti peräisin myös
useimmat löydetyt kissajumalattaren patsaat. Tätä on tosin vaikea päätellä
sillä Egyptissä oli muitakin kissakultin keskuksia, esimerkiksi Sakkara. Patsaat
ovat pronssisia, savisia tai kivisiä ja ne esittävät Bastin joko kissan
hahmossa, jossa kissalla on etujalat jännittyneet suoraan eteenpäin ja
valpas ilme kasvoillaan. Joskus patsas on koristeltu kultaisilla korvarenkailla.
Toinen tapa on kissapäinen nainen, jolla on neljä kissanpentua jaloissaan,
sekä helistin ja kilpi, aegis käsissään. Helistin, sistrum, kuvaa sitä
että jumalatar piti ihmisistä jotka pitivät lystiä.
Jumalattaren palvontamenoissa oli aina tanssia ja laulua. Pyhiinvaeltajat, jotka tulivat Bubastiksen temppeliin ostivat ja uhrasivat jumattarelleen patsaita saadakseen onnea ja apua. Vanhemmat ostivat temppelistä vastasyntyneelle lapselleen kissajumalan muotoisia amuletteja, jotka ripustivat lapsen kaulaan suojelemaan kulkutaudeilta ja muulta pahalta.

Kissojen hautausmaat
Bast-kultin keskuksessa oli suurimman Bastille omistetun temppelin lisäksi myös suurin kissojen hautausmaa.
Beni-Hasanista löytyi 1 800 -luvun lopulla
toinen suuri hautausmaa, 300 000 muumiota. Tästä valtavasta määrästä tutkimusaineistoa
on jäljellä enää vain muutama muumio. Suurin osa muumioista on Liverpooliin
lähetettynä käytetty lannoitteina. Aiemmin olivat Napoleonin sotajoukot
polttaneet suuret määrät kissamuumioita. En tiedä liittykö tämä asiaan,
mutta Napoleonillahan oli tiedettävästi kissakammo.
Kissat muumioitiin
Varakkaitten ihmisten kuolleet kissat saivat kalliit muumioinnit sekä savi-, puu- tai pronssisarkofagin, joka oli kissan muotoinen ja johon oli tehty kissan piirteet. Köyhemmän väen kissamuumiot valmistettiin oljesta ja väritettiin. On huomattu, että joistakin löydetyistä kissamuumioista on puuttunut ruumiinosia. Tästa voidaan ehkä päätellä, että papit myivät pyhien kissojen osia pyhiinvaeltajille sen mukaan, kuinka suuren lahjoituksen he tekivät.
Kissa levittäytyy
Herodotos kertoi, että egyptiläiset vartioivat tarkoin pyhinä palvottuja
kissojaan, mutta vaikka he yrittivätkin estää ulkomaalaisia kauppiaita
viemästä kissoja mukanaan, niitä onnistuttiin salaa kuljettamaan.
Egyptistä Välimerelle ja mantereelle
Viimeistään tuhat vuotta sitten nykyiset kotikissamme oli täydellisesti
kesytetty. Ne kulkivat foinikialaisten kauppamiesten mukana Välimeren
kaakkoisosiin kuten Kreetalle (noin 800 eKr.), Libyaan ja Kreikkaan (noin 400 eKr.)
ja Kreikan kautta Italiaan. Rooman imperiumin asukkaat toivottivat kissat
tervetulleeksi ja Rooman legioonat ottivat kissat mukaansa sotaretkille,
luultavasti auttamaan varastojen vartioinnissa. Rooman siirtokuntien perheet
taas ottivat kissat lemmikeiksi muiden lukuisien lemmikkiensä jatkoksi.
Roomalaisten legioonien ja myöhemmin munkkien kanssa saapui kesykissa
Galliaan asti.
Kissan esiintymisestä Palestiinassa ei ole todisteita.
Kissaa ei mainita Raamatussakaan, jonka arvellaan johtuneen siitä, kun
Egyptin orjuuden aikana oikeaoppiset joutuivat palvomaan epäjumalia kuten
Bastia. Seuraavien vuosisatojen kuluessa eurooppalaiset oppivat arvostamaan
kissaa sekä seuralaisena, että tuholaisten hävittäjänä. Kissat löysivät
kodin myös munkki- ja nunnaluostareista.

Kissa Kreikassa
Kreikkalaiset ja roomalaiset käyttivät jyrsijöiden torjuntaan käärmeitä ja kärppiä. Mutta nämä hiirten metsästäjä olivat epäluotettavia ja saattoivat tappaa muita tarpeellisia eläimiä, kuten vuohenkilejä, kaniineja ja kanoja. Antiikin Kreikan jäämistössä on vain vähän tietoa kissasta lemmikkieläimenä. On maljakko, jossa on kuva orjasta, joka pitelee kissaa, toisessa mies ja nainen leikkivät kissan kanssa. On tiedossa, että kissaa ainakin siedettiin sen hyödyllisyyden takia, vain joskus se pääsi lemmikiksi asti. Se oli kallis, sillä se oli salakuljetettu Egyptistä.
Seuraeläimen osa oli varattu koirille ja laulukaskaille, jotka ei kummatkaan tule kovin hyvin toimeen kissan kanssa. Tosin Kreikassakin se oli liitetty naiseuteen, sillä eniten sen kuvia on säilynyt alabasterisissa hajuvesipulloissa. Erinäisistä säilyneistä lauseen pätkistä ja tarinoista voidaan päätellä, että kissaa pidettiin Kreikassa kotieläimenä ja se sai hyvän kohtelun.
Kissa Roomassa
Rooman rahvas suhtautui kissaan kylmäkiskoisesti, sillä koska se oli kallis se oli aluksi vain varakkaitten ihmisten hoivissa. Mutta koska kissa lisääntyy reippaasti saivat alaluokankin jäsenet pian kissan itselleen. Täälläkin sillä oli vilja-aittojen suojelu tehtävänään, mutta sitä pidettiin myös kauniina eläimenä; kissaa on kuvattu freskoissa ja mosaiikeissa. Roomalaiset yhdistivät egyptiläisten kissajumalattaren piirteitä omaan Diana-jumalattareensa. He ihannoivat kissaa vapauden vertauskuvana. Se lienee edustanut itsenäisyyttä juuri luonteensa takia.Kissat idässä
Vaikka egyptiläiset tekivätkin parhaansa estääkseen kissojen maastavientiä, eläimet levisivät nopeasti myös itään. Ne saavuttivat arvostusta vahinkoeläinten torjujina, Kiinan ja Japanin silkkiteollisuus hyötyi erityisesti niiden tulosta. Jotkut itämaiset uskonnot jatkoivat Egyptin perinnettä ja pitivät kissaa pyhänä eläimenä.Kissa Kiinassa
Ei tiedetä tarkasti, milloin kissa tuli Kiinaan, mutta kesyjä kissoja siellä oli jo Kristuksen syntymän aikoihin. Muinainen Kiinan kulttuuri ei suhtautunut kovinkaan erikoisesti kissaan. Niiden kuitenkin ajateltiin tuovan mukanaan epäonnea ja köyhyyttä; kissan tulon myötä alettiin kuulla tarinoita kissan kyvystä tuottaa onnettomuutta. Uskomus on saattanut levitä ajatuksesta, että koti tai maatila, missä kissoja tarvittiin hävittämään tuholaisia ei ollut kovin vauras eikä hyvinhoidettu.Kissa Japanissa
Japanissa kissalla on usempia rooleja. Yksi on kiltti hyvän onnentuoja, joka toteuttaa kaikki toiveet ja suojelee kotia. Sen nimi on manekineko. Sille ovat japanilaiset rakentaneet temppeleitä, joista tunnetuin on Goto-Kuji, korkeimman hyveen temppeli. Siellä manekineko ottaa tassu koholla Buddhan sijasta vastaan uskovien toiveita. Temppelin julkisivuun on kuvattu kissoja nostamassa tassuaan. Sisällä temppelissä on kissapatsaita valmistettuna eri materiaaleista suuret määrät.
Toinen japanilainen kissa on paha ja
pelottava nekomata, jolla äidit pelottelevat lapsiaan. Nekomata on kaksihäntäinen
hirviö, joka tuhoaa ja tappaa, mutta kohtaa kuitenkin loppunsa urheassa
samuraissa. On myös olemassa kissa, joka syö rottia ja hiiriä pelastaen
siten ihmisten ruoan.
Kissa mystisenä symbolina
Idän uskonnot omaksuivat kissan mystiseksi symboliksi, kuten Egyptissä. Hindujen keskuudessa kissa yhdistettiin naispuoliseen jumalaan, joka huolehtii lapsista ja heidän onnestaan. Hindut pitivät kissan hoitoa pyhänä velvollisuutenaan, ja kissa löysi tiensä myös Buddhan temppeleihin.
Muinaisessa Siamissa kissat olivat palatsien asukkaita. Ne vartoivat
temppelien aarteita. Kissan ajateltiin, buddhalaisen käsityksen mukaan,
kuljettavan kuoltuaan jalostuneiden ihmisten sieluja paratiisiin. Tiedetään,
että vielä vuonna 1926 Siamin kuninkaan kruunajaisseremonioissa kissa
esitti edesmennyttä kuningasta. Legenda kertoo, että kissat olivat vuosituhansia
sitten Siamin hallitsijoiden seuralaisia ja palatsien vartijoita. Tarina
kertoo, että ennen buddhalaisuuden valtaantuloa vartioivat valkoiset kissat
kultaista jumalattaren temppeliä. Kun rosvot hyökkäsivät temppeliin tappaen
ylipapin, kissa puolusti papin ruumista jolloin sen turkin väri muuttui
(Burman kissojen väritykseksi). Kissa vartioi seitsemän päivää kuollutta
ennen kuin itse kuoli ja vei ylipapin hengen mukanaan paratiisiin.

Islam
Islamin maissa Lähi-ja Keski-idässä kissalla oli tunnustettu asema. Tunnettu kissanystävä oli profeetta Muhammed. Häneen on yhdistetty ensimmäisenä tyypillinen kissakertomus. Kissan kerrotaan nukahtaneen hänen viittansa liepeelle, mutta kun Muhammedin oli pakko nousta; hän ei raaskinut herättää nukkuvaa kissaa vaan leikkasi irti palasen, jolla kissa oli ja jätti tämän nukkumaan. Kerrotaan myös, että kissoilla silmien välissä olevat otsarypyt olisivat syntyneet Muhammedin silityksestä. Islamilaisessa maailmassa sanotaan myös, että kissa syntyi Nooan arkissa naaraslejonan aivastaessa, kun tarvittiin hiirenpyytäjää.Skandinavian kissa
Kelttien ja skandinavian uskomuksissa on pieniä viitteitä Egyptin Bast-jumalattaren suuntaan. Kissa maallisen ja taivallisen elämän välittäjänä on mukana myös pohjoisen jumalattaressa Freyassa. Freyan vaunuja vetävät kissat tai ilvekset. Freya on hedelmällisyyden jumalatar ja erityisesti naisten suojelija.
Kissa keskiajalla
Jokainen tuntee uskomuksen "musta kissa tuo huonoa onnea". Tämähän juontaa juurensa pimeälle keskiajalle, jolloin noitaroviot roihusivat. Tämä ajanjakso kesti ainakin 300 vuotta ja alkoi 1 400 -luvulla. Tänä aikana myös noitien kissoja vainottiin ja niitä pidettiin noidan neuvonantajana tai palvelijana. Joskus jopa itse paholaisen ruumiillistumana. Noita saattoi muuttua itse kissaksi ja kulkea tekemässä kolttosiaan uudessa hahmossaan. Erityisesti mustat kissat olivat tappolistalla. Toisinaan kävi niinkin että mustan kissan pelasti varmalta kuolemalta pienikin valkoinen läikkä turkissa, joka osoitti, ettei kissa ollut läpeensä paha.
Muita noitaeläimiä
Kissat olivat tyypillisiä mutta eivät ainoita vainottuja noitien seuralaisina pidettyjä eläimiä. Usein vaikka noitien juhlista kertovissa kuvissa nähdään koira, pöllö, korppi tai hiiri mukana taioissa avustamassa. Myös lumikot, vuohet, kaniinit, siilit ja rupisammakot katsottiin sopiviksi noitien apulaisiksi. Näitä noitien ystäviä oli todisteina 1 600 -luvun Englannin noitaoikeuden käynneissä. Tällainen tapa langetti usein epäilyksen varjon ihmisten päälle, jotka olivat kiintyneitä lemmikkeihin.
Noitina nainen ja kissa
Noitatapaukset saattoivat olla yksinelävä nainen, joka oli ottanut huostaansa
kulkukissan. Nainen ruokki ja osoitti huolenpitoa kissaa kohtaan. Naimattomat
naiset olivat muiden ihmisten mielestä kummajaisia. Nämä joutuivat hankkimaan
elantonsa yleensä tekemällä yrteistä rohtoja. Heitä usein alettiin epäilemään
noidiksi ja samalla epäilyksen alaiseksi joutui lemmikkikin. Näin kävi
kuitenkin aina myös muille eläimille, joita oli epäiltyjen hallussa.
Kaikkein
suurimmat epäilykset herättivät aina sarvipäiset kotieläimet kuten vuohi.
Kissaa ei vainottu noidan apurina sen enemmän kuin muitakaan eläimiä.
Noitien kohtalona oli kuolema roviolla; heidät poltettiin elävältä. Samoin
kävi heidän lemmikkinsä. Oli se sitten kukko, sammakko tai kissa.

Freya ja kissa
Mustan surman jälkeen 1 300 -luvulla olivat eurooppalaiset kauhuissaan ja tällöin saivat jälleen jalansijaa vanhat pakanalliset riitit. Nykyajan ihmisten mielleyhtymä, joka yhdistää kissan ja noidan saattaa olla peräisin uudelleen virinneestä kiinnostuksesta vanhaan skandinaaviseen valkyyrioiden jumalattareen Freyaan, jonka vaunuja kaksi kissaa vetivät. Freyalla oli Bastista omaksuttuja piirteitä, kuten myös roomalaisella Dianalla. Freyaa ja Friggia ei saisi sekoittaa keskenään, mutta näin on varmaan tapahtunut. Freya ajoi kissan vetämissä vaunuissa tai ratsasti kissalla. Frigg oli luudalla lentävä jumalten kuninkaan Odinin puoliso, eikä hänellä ollut mitään tekemistä kissan kanssa.
Dianalla oli enemmän yhteyksiä kissaan; hänen kerrottiin voivan muuttua
kissaeläimeksi ja hänellä oli kissoja lemmikkeinä. Dianaa on myös syytetty
noituudesta ja yksi hänen monista tehtävistään oli manalan hallitseminen.
Näitä ihmisten mielissä sekoittuneita jumalattaria ihmiset palvelivat.
Kun kissa liittyy aika vahvasti tähän kuvioon, siitä tuli syntipukki.

Kissanpolttajaiset
Edellinen saattaa selittää jotkin Johannes Kastajanpäivänä pidetyt kissanpolttajaiset, joissa korostettiin kristinuskon voittoa pakanallisesta Freyasta. Kissanpolttajaisia pidettiin myös sadon suojelemiseksi tai ehkä kulkutaudin torjumiseksi. Ne olivat suuria rovioita, joissa koko kaupungin väki juhli. Rovioita oli paljon Ranskassa. Niissä heitettiin kissoja, yleensä taikalukuinen määrä esimerkiksi 13, kirkon tornista alas torille, suureen tuliröykkiöön tai ne tukahdutettiin savuun korissa, jota pidettiin tulen yllä.
Keskiajan kirjailijat todistavat
Keskiajan kirjallisuudesta ilmenee selvästi suhtautuminen kissoihin; se oli myönteistä. Niistä käy ilmi että ihmiset halusivat perehtyä kissan elintapoihin ja luonteeseen. Tavallisimpia sananlaskuja "puhdas kuin kissan nuolema" käytettiin kuvattaessa jotain tosi puhdasta. Se on säilynyt kautta vuosisatojen ja siitä käy ilmi että kissassa arvostettiin erityisesti kissan puhtautta. Shakespearen ajan kissasta saa selvän kuvan hänen teoksistaan, jotka heijastavat aikakauden asenteita. Näissä kissa mainitaan harmittomana ja tarpeellisena eläimenä. Kielteisin ilmaisu on vain lievää halveksuntaa esittävä huomautus.
Shakespeare viittaa myös tunnettuun sananlaskuun "kissa,
joka söisi kalaa, muttei kastaisi kynsiään". Tämäkin sananlasku ilmaisee
huvittunutta hyväntahtoisuutta, jossa ei ole jälkeäkään peloista kauheaa
paholaisen ruumiillistumaa kohtaan. Kirjalliset tuotteet eivät sisällä
viittaustakaan että ihmiset olisivat kammoksuneet kissaa. Tavallinen kansakaan
ei vihannut kissaa, he tiesivät että siitä oli enemmän hyötyä kuin haittaa.
Kissat ja rotat Euroopassa
Ihmisen viljan varastointi loi hyvät mahdollisuudet rotille, jotka eivät ainoastaan syöneet ja lianneet leipäviljaa, vaan levittivät myös tappavia tauteja. Vain kissa tehosi rottiin. Muodostui eräs inhimillisen sivistyksen kolmioista; ihminen-rotta-kissa. Nykyään tätä ei enää niin muisteta; kissoista on tullut ihmisen seuralainen ja se on menettänyt entisen tärkeän paikkansa nykyajan kemiallisten torjunta-aineiden vuoksi.
Kun barbaarikansojen vaellusten myötä alkoivat rotat levitä Eurooppaan,
säädettiin kaikkialla Pohjanmereltä Adrianmerelle lakeja kissan suojelemiseksi.
Walesissa oli 1 000 -luvulla voimassa laki, joka sääteli kissanpennun hintaa.
Korkeampi hinta sallittiin heti, kun kissa oli pyydystänyt ensimmäisen
hiirensä. Ristiretkien aikana tuli uusi rottalaji; musta rotta, Eurooppaan.
Rottia oli niin paljon Saksassa, että unen turvaamiseksi piti olla kissa
makuuhuoneessa. Tänä aikana kissaa suosittiin ja rakastettiin.
Vuonna 1 730 tuli Brittein saarille ruskean rotan mukana rutto. Pelättiin,
että 1 600 -luvun suuri rutto toistuisi. Olosuhteet kaupungeissa olivat
rotalle loistavat; jätteet heitettiin suoraan kadulle likavesikaivotkin
olivat avoimet. Kissa oli ihanteellinen pyydystäjä tälläisissa oloissa.
Asenteet kissan suhteen oli vieläkin estyneet: kissaa pidettiin epäluotettavana,
pahankurisena, varastelevana ja viekkaana. Mutta vaikka kissa olikin sen
ajan ihmisten mielestä petollinen kotieläin, oli se ainoa, joka pystyi
suojelemaan ihmistä rottien mukana kantamilta taudeilta tappamalla niitä.
Kissa oli vain älymystön lemmikkinä vuosisadamme alkuun asti.

KISSA 1800- JA 1900-LUVUILLA
Kissa jälleen suosittuna
Kissa pääsi taas suosioon, kun kirkko alkoi 1 700 -luvulla hellittää otettaan
ihmiskunnasta ja siirtyi kantamaan huolta omista sisäisistä vaikeuksistaan.
Erityisesti Ranskan ja Englannin yläluokat suosivat kissaa. Kissat olivat
aiheena maalauksissa ja saduissa. Esimerkkinä Saapasjalkakissa, jonka
kirjoitti Charles Perrault. Kirjan ensimmäinen painos ilmestyi 1 697. Kissojen
hyvistä ominaisuuksista alettiin kertoa lapsille.
Tarinoissa ylistettiin
kissan puhtautta ja huolenpitoa, jota se osoittaa pennuistaan. 1 800 -luvulla
heräsi myös kiinnostus eri kissarotujen kehittämiseen. Silloin oli eksoottisten
kissojen omistaminen muotia, ja perustettiin myös erilaisia kissayhdistyksiä.
Ensimmäisen kissanäyttelyn järjesti Harrison Weir Lontoossa 1 870.
Ammattikissat
Kun Eurooppa alkoi teollistua ja kaupungit kasvaa, oli kissoilla jälleen kysyntää "ammattinsa" vuoksi. Niitä tarvittiin varastoissa, toimistoissa, kirjastoissa ja ratapihoilla. Ranskan valtionpainatuskeskuksessa kissat pitivät kuria hiirille paperivarastoissa. Englannin postilla oli myös kissoja. Amerikassa kissat ovat työskennelleet öljy- ja voimayhtiöissä. Niitä pidetään nykyaikanakin monissa liikkeissä ja tehtaissa.
Laivakissat
Kissoja on tarvittu laivoissa muonavarastojen ja lastien vartioijina. Ranskassa käytäntö säädettiin pakolliseksi 1 600 -luvulla. Vielä 1 900 -luvun alussa Le Havren satamassa oleskeli kymmeniä kissoja valmiina merelle.
Mainoskissat
Kissoja alettiin myös käyttää mainoksissa. 1 900 -luvun alussa kissat alkoivat myydä maitoa, liedenkiillotetta, teetä, makeisia, kenkiä, savukkeita ja mattoja; kaikenlaista. Suomen vanhin rekisteröity tuotemerkkihän on Kiss-Kiss-karkki. Kissat ovat myös ilmestyneet paljolti viihdekirjallisuuteen: sarjakuviin ja romaaneihin sekä elokuviin.



KISSA SUOMESSA
Kissa on ollut tärkeässä asemassa maatalous-Suomessamme. Elävää rotanloukkua on kohdeltu kuten tavallista työkalua; miten nyt talossa oli kulloinkin tapana. Kissan pyydystystaitoon on aina kuitenkin kiinnitetty suurta huomiota. Hiirikissaa hankittaessa oli aina kiinnitetty huomiota emon pyyntitaitoihin; hyvän hiirenpyydystystaidon peri kissa emoltaan.
Käsitys siitä, kumpi
sukupuoli oli parempi pyytäjä on vaihdellut ihmisten mukaan. Yleinen käsitys
oli että rottakissan piti olla ruma. Useimmiten valittiin monivärinen
kissa. Samoin uskottiin että kissa, jolla oli musta tai kirjava kitalaki
oli hyvä rottakissa.
Kissan piti olla myös hoikka ja pitkäjalkainen että
lyhythäntäinen, ellei jopa hännätön. Tämä uskomus johti joskus hännänkatkaisuun
kirveellä. Keino jolla testata hyvä kissa oli heittää se seinään; laiska
putosi alas, mutta hyvä katti tarttui seinään kiinni.
Laajalle levinnut
ajatus oli että kissanpennusta piti maksaa neulan, jolloin kissasta kasvaisi
kunnon hiirenmetsästäjä. Se on pyydystänyt rotat ja hiiret vilja-aitoistamme,
mutta kemiallisten torjunta-aineiden käytön jatkuvasti lisääntyessä on
luonnollinen hiirenpyydys saanut jäädä ihmisen seuralaiseksi.

Lähde: https://www.tiedonportailla.fi/kissat/historia.html
Lähteet:
"Kissa eri muinaiskulttuureissa" on kokonaan Niina Anttilan kirjoittama ja hänen luvallaan tällä sivulla.Bernard Stonehouse: Kissaeläimet
Kissat suuri tietokirja; Catherine Ing-Grace Pond
Suuri Kissakirja osa 1 Kissa
Suuri Kissakirja osa 2 Kotikissa
Kaikki kissasta; Anna & Michael Sproule
Kissojen maailma; David Taylor Kissat; Juliet Clutton-Brock
Meidän kissa; Hägglund & Hakokorpi-Jumppanen & Tikkanen
Juliet Clutton-Brock: Tarkastelun kohteena Kissat
Big Cats Online - Evolution
Natural History Museum of Los Angeles County
The Origin of the Cat